Yhteistyö kodin ja koulun välillä

Miksi lapset ja vanhemmat voivat huonosti?  Miksi päiväkodin/koulun ja perheen välinen yhteistyö ei toimi? Nämä kysymykset ovat ajankohtaisia vuodesta toiseen. Ja pääsääntöisesti ne ovat negatiivissävytteisiä.

Kun sitten pieni joukko vanhempia ja työntekijöitä yrittää saada esim yhteisen keskusteluillan, niin osallistujamäärä on vähäinen.

Ydinperhe on nykyään aivan liian pieni. Suojaverkko ympäriltä puuttuu monelta kokonaan.  Päiväkodissa ja koulussa olisi hyvä olla enemmän vanhempien ja lasten yhteisiä tapaamisia, joissa voitaisiin käydä keskustelua ”päivän polttavista asioista”.

 

Lammilla käynnistyi 2002 Askelma-illat (http://www.valtikka.fi/kaytantopakki/koulun-kehittaminen/hyvat-kaytannot/hyva-kaytanto-lammin-askelmat-koulutusohjelma/files/5Lammin%20Askelmat%20-koulutusohjelma.ppt/attachment_download/attachedFile joka jatkuu edelleen Lammilla sekä nyt myös Hauholla. Siinä keväällä ennen kesälaitumille menoa kaikki 6. luokkalaiset, heidän vanhempansa, tulevat luokanvalvojat sekä koulun tukipalvelut (kuraattori, rehtori, nuorisotyöntekijä, poliisi, pappi jne) pitävät yhteisen illan. Parin tunnin ajan tutustutaan tuleviin luokkakavereihin ja heidän vanhempiinsa erilaisilla rasteilla jotka käsittelevät turvallisuutta, terveyttä, ravintoa ja hyvää oloa. Sekä puhutaan mahdollisista yläkouluun menemiseen liittyvistä peloista ja myyteistä.

 

Askelmia on neljänä eri iltana aina 8. luokan syyslukukauden loppupuolelle asti. Se antaa vanhemmille mahdollisuuden keskustella vanhemmuudesta, luoda yhteisiä pelisääntöjä sekä puhua eri alojen ammattilaisten kanssa esim päihteistä, tupakasta sekä arvoihin ja asenteisiin liittyvistä asioista.

Nyt tätä mallia ollaan myös jalkauttamassa kantakaupunkiin.

Meidän vanhempien tulee olla läsnä lapsen arjessa. Siihen kuuluu myös tietoisuus siitä mitä lapsen työpaikalla tapahtuu.

 

Jätä kommentti

css.php